default-logo

Denken in mogelijkheden in plaats van in beperkingen

“Ik heb fantastisch werk. Er is niets mooiers dan mensen te helpen om uit de vervelende situatie te komen, waarin ze na een brand of andere calamiteit zijn beland.” Die woorden komen uit de mond van Hendrik Jan van Kan, sinds augustus 2015 werkzaam bij ACI als Schademanager.

Hij begeleidt daarbij gedupeerden na een calamiteit van het begin (de melding) tot het eind (de oplevering) en vormt zo de spil tussen de verzekerde, verzekeraar en alle andere bij de schadeafwikkeling betrokken partijen. “Mensen zijn na een schade vaak even de weg kwijt en weten niet wat te doen. Zij hebben dan ook vaak behoefte aan iemand die hen daarbij aan de hand neemt en zaken uit handen neemt (ontzorgt). Natuurlijk is het mijn werk erop toe te zien dat het reinigings- en herstelwerk snel en goed verloopt, maar persoonlijke, menselijke  aandacht voor het wel en wee van de getroffen personen (de zogeheten schouderfunctie) is in mijn ogen minstens zo belangrijk.”

Het volgende voorbeeld illustreert dat treffend. “Ik was op een schade bij een gezin met enkele ‘kinderen met een rugzakje’. Nu is een schade sowieso ingrijpend voor mensen die het overkomt, maar voor deze kinderen was dat in versterkte mate het geval. Bij de brand was ook hun speelgoed door rook en roet aangetast. Van hun moeder begreep ik dat ze vooral aan hun lego gehecht waren. Hoewel het economisch niet rendabel was om de lego te reconditioneren, hebben we een reinigingsmethode bedacht, zodat we het toch voor elkaar gekregen hebben dat de lego alsnog kon worden gereinigd. En tevens heb ik hen getipt waar ze op internet de handleiding voor de lego, waaronder een groot politiebureau, kon worden gevonden.”

Van Kan erkent niet snel tevreden te zijn in zijn werk. “Ik ben pas content als de gedupeerde tevreden is. Daarbij denk ik graag met de gedupeerden mee over passende oplossingen voor de gerezen vervelende situatie. Ik kijk dan meer naar mogeljjkheden en oplossingen in plaats van beperkingen. Behalve daadkracht vraagt dit vak om geduld en inlevingsvermogen.”

Hendrik Jan woont in Huissen samen met echtgenote Renate, zoon Adriaan (22) en dochter Suzanne (17). Behalve op zijn werk is hij ook privé een druk baasje’. Hij rijdt motor, speelt golf en is veel tijd kwijt met vrijwilligerswerk. Zo is hij voorzitter van de lokale omroep Lingewaard en van de Stichting Sinterklaaspret (die kinderen van minder bedeelde ouders toch een leuk Sinterklaasfeest bezorgt), zit hij in het bestuur van  de Wereldwinkel en is lid van de Raad van XI van de locale carnavalsvereniging. Daarnaast houdt hij er nog een bijzondere hobby op na: geo-cashing, een soort schatzoeken voor volwassenen op basis van aanwijzingen. “Leuk om te doen en je komt nog eens ergens, want het speelt zich voornamelijk in de natuur af.”

Een positieve doorzetter met aandacht voor de klant

Brigitte-JansenDienstverlening zit Brigitte Jansen in het bloed. Zij voelt dingen haarscherp aan, is erg collegiaal en zeer motiverend voor haar omgeving. Voordat zij 1,5 jaar geleden bij ACI kwam werken, werkte zij als gastvrouw bij een hobbycentrum in Nijmegen. “Na zoveel tijd wist ik precies wie de klanten waren, wanneer ze kwamen en wat ze wilden drinken.” Die instelling, mentaliteit en oprechte aandacht voor de klant komt ook goed van pas bij haar huidige baan.

Als ‘one of the guys’ werkt zij mee met het schoonmaken en reconditioneren en soms zelf verhuizen van door brand, rook, roet of vocht aangetaste spullen.
Desgevraagd zegt ze het enorm naar haar zin te hebben bij ACI. “Vooral de afwisseling in werk trekt me bijzonder aan. Meestal weet je ‘s ochtends vroeg niet waar en met wat voor werk je die dag bezig zult zijn. Bovendien is het dankbaar werk. Je helpt mensen die na een brand of andersoortige calamiteit in een vervelende situatie verzeild zijn geraakt vaak letterlijk en figuurlijk uit de brand. Daarnaast ben ik een echte teamspeler. Samenwerken binnen een groep vind ik dan ook een ontzettend leuk aspect van mijn werk, ook al zijn het vaak veel mannen. Sinds kort heb ik ook een nieuwe vrouwelijke collega op de werkvloer.”
Zonder haar mannelijke collega’s tekort te willen doen, denkt Brigitte dat het in haar werk een voordeel kan zijn om vrouw te zijn. “Veel personen, vooral vrouwen, zijn van mening dat mannen niet kunnen poetsen. Daar ben ik het niet mee eens. Wel denk ik dat wij als vrouwen ons wat beter kunnen verplaatsen in wat een schade voor impact heeft op gedupeerden, met name voor de vrouw des huizes. Mensen zijn vaak in een shock en weten niet wat ze meemaken. Door hen de juiste aandacht te geven door goed uit te leggen wat je aan het doen bent en wat er met hun spullen gebeurt, kun je hun vertrouwen winnen. Mijn ervaring is dat veel mensen denken dat wij hun spullen linea recta naar de ‘kliko’ brengen.” Zij zet haar woorden kracht bij met een sprekend voorbeeld uit haar eigen praktijk. “Het betrof een brandschade bij een familie in Zevenaar. “Bij mijn aankomst stond de man buiten en was de vrouw ‘gevlucht’ naar de buurvrouw en die heb ik tijdens mijn werkzaamheden aldaar helemaal niet gezien. Dat kon ze emotioneel niet aan. Later heb ik gevraagd of ze in de wasplaats wilde komen kijken hoe wij met haar spullen omgingen. Ook dat was behoorlijk emotioneel, maar het werd wel zeer gewaardeerd. Ik heb na afloop nog een bedankmail van haar gehad. Prachtig toch?”

Jong, ambitieus en een talent, dat is Yvette

yvette-van-barnelveldEen carrière kan vreemd lopen. Dat Yvette van Barneveld bij A1 & ACI zou komen werken, lag niet echt voor de hand. Van ‘verzekerde schades’ had zij nog nooit gehoord; wat ‘reconditionering’ inhield wist zij evenmin.

“Ik heb de opleiding Tourisme afgerond. Deze opleiding richt zich op de ‘beleving’ waarbij de toeristen centraal staan. Of het nu een hotel, pretpark of een culturele bezienswaardigheid is: het gaat er om dat jij de gast een onvergetelijke ervaring bezorgt. Omgangsvormen en persoonlijke uitstraling zijn het visitekaartje van het bedrijf. Mensenkennis en goede communicatieve vaardigheden zijn hierbij dus onontbeerlijk”, zegt Yvette, die daarmee ongemerkt twee argumenten noemt waarom zij bij A1 en ACI wel degelijk op haar plaats is. Ook in ons werk staan de mensen centraal en is een goede communicatie essentieel .

Als oudste telg in een ondernemersgezin, kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Het werd voor Yvette dan ook duidelijk dat de zakelijke kant belangrijk is als je jezelf wil ontwikkelen. Ze heeft ervoor gekozen om de Opleiding Marketing & Communicatie te volgen, een opleiding die zij inmiddels met succes heeft afgerond.
Kortom, Yvette, is van alle markten thuis. Na de nodige ervaring te hebben opgedaan bij haar stageplekken, heeft zij haar ‘CV’ online geplaatst. Haar enthousiasme, openheid en bevlogenheid werden door A1 Inspectie & Preventie opgemerkt en werd zijn uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek met Wilma van Ingen. Daarmee kreeg haar carrière onverwachts een nieuwe wending.

Yvette kijkt met plezier terug op die dag. “Na een gesprek met Wilma van Ingen was ik om! Alles wat ik bij A1 zag en voelde sprak me erg aan. Ik ben daar gestart in de functie van medewerkster binnendienst. Binnen A1 en ACI staat het management open voor nieuwe manieren van werken en deze cultuur voelde voor mij erg goed. Dit heeft geresulteerd in een door mij op maat geschreven persoonlijk ontwikkelingstraject. Wilma zag dat ik meer in mars heb en heeft ervoor gezorgd dat ik naast mijn werkzaamheden bij A1 ook de uitdagingen bij ACI mag aangaan.”

Sinds januari van dit jaar is zij werkzaam op de nieuwe vestiging Arnhem/Nijmegen. “Daar zit ik helemaal op mijn plek. Als projectcoördinator mag ik mij bezighouden met alle voorkomende werkzaamheden voor onze opdrachtgevers. Ik vind het fijn om een vertrouwd gezicht te zijn voor onze relaties. In deze functie kan ik werkelijk dé toegevoegde waarde in het schadeherstelproces zijn. Niets geeft mij meer voldoening, dan dat de klant voelt dat deze voor mij centraal staat.

Bij A1 is zij thans werkzaam in de functie van Office-Manager. “Mijn dagelijkse werkzaamheden bestaan uit het plannen & coördineren, faciliteren van de mensen ‘buiten’, factureren en alles wat gerelateerd is aan (verzekerde) waterschades.
Ik vind het leuk om mensen met wie ik zaken doe ook persoonlijk te spreken. Daarom is iedereen van harte welkom op onze nieuwe vestiging Arnhem/Nijmegen. De koffie staat voor u klaar…”

“Het einde kroont het werk”

AngelaAls een project naar tevredenheid van alle betrokkenen wordt opgeleverd, haalt Angela daar veel voldoening uit. “In de functie van projectcoördinator heb ik van doen met diverse werkzaamheden. Naast het verwerken van urenstaten, de dagelijkse projectplanning , factureren en begrotingen verzorgen, is mijn belangrijkste taak om faciliterend naar onze buitendienst en onze klanten op te treden.”

Ik probeer altijd contact te leggen met onze klanten, oprechte aandacht, dat zijn de toverwoorden die gedurende het project echt van toegevoegde waarde zijn,” aldus Angela. Oprechte aandacht, zit in Angela’s DNA, bij haar vorige werkgever trad zij op als gastvrouw in de gastronomische sector.

Zoals ik het altijd beschrijf: “Het is een sport voor mij, om bij het juiste gerecht de juiste wijn te schenken. Zo is het ook op de zaak. Ik heb dagelijks contact met de projectleiders en ik probeer samen met hen te zoeken naar de best mogelijke oplossingen. Uiteraard kunnen wij het niet altijd iedereen naar de zin maken, maar de kunst is dan, om altijd de bewoner in het gehele proces te betrekken. Best practice, Best Performance.” Schades, zoals brand , water en inbraak zij maken een groot deel van mijn werk uit. Het is altijd zaak om in een zo’n kort mogelijke tijd te schakelen en iedereen te activeren, omdat er vaak sprake is van een calamiteit. En die vinden niet alleen plaats tussen negen en vijf. Een heel ander deel van mijn takenpakket is de verhuisservice van ACI. Bij de grotere schades wordt er vaak gebruik gemaakt van onze verhuisservice. De inboedel wordt dan voor enige tijd netjes opgeborgen. Angela geeft aan dat deze werkzaamheden ook voor bouwbedrijven en woningbouwverenigingen worden uitgevoerd.

Op de vraag hoe het komt, dat zij vaak een stralende lach op haar gezicht heeft, antwoord zij: “Ik krijg echt een glimlach op mijn gezicht, als ik een compliment van onze klanten krijg. Dat maakt, dat ik mij iedere dag weer voor de volle 100% inzet”.

“Contact met mensen is het leukste dat er is”

LucienneZe is veel te jong om met ‘Heintje Davids’ vergeleken te worden, maar wat Lucienne de Bie gemeen heeft met de beroemde variété-artieste uit de vorige eeuw is dat zij in de afgelopen negen jaar al twee keer voor korte tijd afscheid heeft genomen van ACI, maar er inmiddels weer werkt. En met plezier. “Vanwege het afwisselende, interessante werk, en ook door de collega’s.”

Bij de ACI Groep houdt zij zich met verschillende zaken bezig. Zij verzorgt een deel van de loon- en personeelsadministratie en het debiteurenbeheer. Waar opdrachtgevers en klanten haar het meest van kennen, is van haar werk op het gebied van de projectcoördinatie. Zij maakt afspraken met gedupeerden voor de uitvoering van de te verrichten reinigings- en herstelwerkzaamheden en stuurt vervolgens het brede team van specialisten aan. Dat doet zij voor zowel voor het reguliere reinigings- en herstelwerk van de ACI Groep als voor opdrachten die voortvloeien uit de samenwerking met het herstelnetwerk van Quick Help (Bouwkundig direct herstel).

Lucienne was er al vroeg bij. Haar eerste schreden in het ACI-bedrijf zette zij op 15-jarige leeftijd als bijbaantje. Ook in haar studietijd - psychologie – werkte zij geregeld mee en na haar afstuderen, verving zij een collega tijdens haar zwangerschapsverlof. Na een kort uitstapje naar de kinderpsychiatrie is zij al weer ruim een jaar teruggekeerd op haar ‘oude’ nest. “Het is afwisselend werk, waarin ik zelfstandig kan werken en mijn ‘ei’ kwijt kan. Het leukste is echter het persoonlijk contact met mensen. Ik ben vaak het eerste contact tussen ACI en de gedupeerde en één van de aanspreekpunten gedurende de looptijd. Zeker bij de wat langer lopende herstelwerkzaamheden bouw je een band met elkaar op. Het geeft veel voldoening om mensen te kunnen helpen in de vervelende situatie waarin ze verkeren. Daarbij is het telkens weer de sport om ervoor te zorgen dat alle zaken lopen zoals ze moeten lopen.”

Haar ontspanning vindt zij thuis. “Ik ben graag buiten: een stuk wandelen of aan het werk in de tuin. Met een goed boek kan ik ook rustig een avond zoet zijn.”

“Geen moment spijt...”

zettenVijf jaar geleden nam de ACI-Groep het verhuisbedrijf Facility Move over. Het was de bedoeling dat medewerker Dirk van Zetten verantwoordelijk zou worden voor de activiteiten van het nieuwe bedrijfsonderdeel ACI Verhuizingen & Opslag.

Maar eenmaal actief binnen de ACI Groep werd hij aangetrokken door een andere tak van sport: reconditionering. Met name in de industrie. Hij maakte de overstap, is inmiddels werkzaam bij ACI Reconditionering als projectleider voor specifieke industriële opdrachten en heeft daar naar eigen zeggen tot nu toe geen moment spijt van gehad.Het opmerkelijke is dat hij zijn passie voor het industriële reconditioneringswerk niet of nauwelijks kan verklaren. “Het is er gewoon”, is zijn kort maar krachtige antwoord. Na enig doorvragen zegt hij: “Het is zeer afwisselend werk. Geen dag is hetzelfde. Het zijn bovendien vaak bijzondere, spannende klussen, waarbij het telkens weer de uitdaging is om zo snel mogelijk voor gedupeerden – particulieren of bedrjiven- tot een passende oplossing te komen.” Dat het geen ‘van 9 tot 5-job’ is, neemt hij op de koop toe. “Dat hoort er nu eenmaal bij. Net zoals je altijd standby moet zijn voor spoedklussen . Het komt dan ook weleens voor dat je in het holst van de nacht uit je bed wordt gebeld voor een speciale Salvage-opdracht om na een calamiteit bij een particulier of bedrijf om zoveel mogelijk spullen in veiligheid te brengen en de eerste maatregelen te treffen om de gevolgschade tot een minimum te beperken. Daar staat tegenover dat het wel heel dankbaar werk is om mensen in dergelijke vervelende situaties te kunnen helpen.”Kortom, een hectische baan.”
Zijn broodnodige ontspanning vindt Dirk in het weekend vooral op het voetbalveld van het tweede zaterdagteam van het Tielse TEC. “Ik vind het heerlijk om puur recreatief met mijn teamgenoten één keer in de week te trainen en in het weekend te spelen. Daarbij is ‘de derde helft’ zeker net zo belangrijk.”

“Dankbaar werk”

JoepVoor zijn komst bij ACI werkte hij bij Defensie. Totaal ander werk dan waarmee hij zich inmiddels bezig houd. Een job waarin hij wellicht nóg meer plezier en voldoening heeft dan voorheen. ‘Hij’ is Joep Hanstede, Commercieel Schademanager bij ACI.

In die functie komt hij bij brand-, water- of stormschade als eerste namens ACI bij de mensen thuis – of bij de ondernemer in zijn bedrijf – om de schade te inventariseren en aansluitend de juiste reiniging en/of het herstel van het vervuilde of beschadigde in gang te zetten. Ook treedt hij op als aanspreekpunt voor zowel gedupeerden als opdrachtgevers: vaak de betreffende verzekeraar of een hiervoor werkende schade-expert; in andere gevallen de salvagecoördinator. “Leuk, afwisselend en vooral dankbaar werk”, zo omschrijft hij zijn werkzaamheden. “Je gaat elke dag met mensen om, van verschillende pluimage. Je treft hen vaak in minder plezierige en emotionele omstandigheden aan, omdat ze net schade hebben gehad. Wie dat ooit zelf heeft meegemaakt, weet welke impact een schade kan hebben, hoe klein deze ook is. Mijn taak is ervoor te zorgen om voor gedupeerden de schade snel te laten herstellen of een door rook, roet of water vervuilde woning of kantoor- of fabrieksgebouw er snel weer spic & span te laten uitzien. Daartoe schakel ik, samen met de medewerksters op het projectbureau bij ACI, de juiste schadeherstellers, schoonmakers en reconditioneerders in, die deel uitmaken van ons brede schadenetwerk.”

Geen schade is hetzelfde; de gewenste aanpak evenmin. Joep: “Het ene moment help je mensen met het oplossen van de gevolgen van een vlam in de pan, maar de andere keer kom je bij een pand waarvan alleen nog de muren overeind staan en waarvan alles binnen totaal is verwoest.” Op de vraag welke calamiteit hem in de afgelopen twee jaar is bijgebleven, moet hij even nadenken. “Dat was een brand in een villa met een rieten kap, die door brand behoorlijk schade had opgelopen. We zijn uiteindelijk met veel medewerkers vier maanden bezig geweest met het herstellen van de schade – er moest onder meer een nieuw rieten kap op - en met de reiniging van de gehele villa, inclusief de nog bruikbare inboedel. Een enorme klus. De klant was tevreden en dankbaar. Daar doe je het voor. In onze aanpak staat de gedupeerde centraal.”

Ton de Prie schildert en luistert altijd met veel genoegen

ton_de_prie_“Ik werk nooit op de automatische piloot”
Ton de Prie is de tiende generatie van schilders. Opgegroeid in een gezin als middelste van negen kinderen weet hij als geen ander wat sociale vaardigheden inhouden. Hij moest als jochie al snel mee met zijn vader om te helpen. Er waren zoveel monden te voeden. Toch kijkt hij daar met een warm gevoel op terug. Hij heeft zijn vak in de praktijk geleerd en dat hij nu bij ACI werkt, is voor hem geen toeval.


Ton de Prie is de tiende generatie van schilders. Opgegroeid in een gezin als middelste van negen kinderen weet hij als geen ander wat sociale vaardigheden inhouden. Hij moest als jochie al snel mee met zijn vader om te helpen. Er waren zoveel monden te voeden. Toch kijkt hij daar met een warm gevoel op terug. Hij heeft zijn vak in de praktijk geleerd en dat hij nu bij ACI werkt, is voor hem geen toeval. ‘’Ik zou bijna zeggen dat schilderen maar bijzaak is. Niet dat ik het zo beschouw, maar omdat ik zoveel ervaring heb, gaat het vanzelf. Het luisteren naar de mensen, hun verhalen en hun wensen is veel belangrijker. Als mensen volschieten is meeleven even veel belangrijker. Ik ben geen nieuwbouwschilder die zijn vierkante en strekkende meters maakt. Ik werk met mensen.’’ De Prie is binnen ACI ook de man van direct schadeherstel. Hierbij gaat hij in eerste instantie met de gedupeerden praten en neemt al het regelwerk van ze over. Eerst de timmerman, dan de glaszetter en dan de schilder bijvoorbeeld.

De gedupeerden zien bij deze regeling geen geld van de verzekering, maar hoeven ook niets zelf te regelen. Menigeen is blij met deze oplossing en maakt dan ook graag gebruik van deze totaalservice. De Prie: ‘’Een zakenman zal bij een inbraak zijn kritische kijk niet voorbijlopen en handelt een schade dan ook zakelijk en zonder emotie af. Geen probleem. Bij de particulier ligt dat vaak anders. Die moet vaak eerst zijn verhaal kwijt en daar komen regelmatig tranen aan te pas. Luisteren is hierbij het beste middel. Daarna maak ik het traject van begin tot eind zichtbaar en maakt het niet uit of de schade is ontstaan door een lekkage, storm, brand, inbraak of andere calamiteit. De mensen moeten geholpen worden op een menselijke manier. Mijn sociale achtergrond komt daarin iedere keer weer naar voren, want geen enkele dag en geen enkele schade is hetzelfde. Ik werk nooit op de automatische piloot.’’

“Ik heb van mijn werk mijn hobby gemaakt”

Sinds november 2014 werkt Yvonne van Lith als projectcoördinator bij ACI in Dordrecht. Daar beheert zij voor de vestigingen in Dordrecht (inmiddels twee locaties) en Rotterdam de schadedossiers: van de melding tot de facturatie aan de verzekeraar en alles wat daar tussenin zit. Daarnaast verzorgt zij de afspraken met gedupeerden en fungeert zij gedurende de schadeafwikkeling als aanspreekpunt.

Ook onderhoudt zij de contacten met verzekeraars. Zij heeft het op de Dordtse vestiging prima naar haar zin. “Ik heb buitengewoon dankbaar werk en ben daardoor altijd goed gehumeurd.”

Sommige mensen hebben van hun hobby hun beroep gemaakt, maar Yvonne geeft aan juist van haar beroep een hobby te hebben gemaakt. “Er is niets mooiers dan mensen te helpen die door een brand of andere schade even in een moeilijke situatie verkeren. Mensen zijn dan vaak even uit hun doen. Het is mijn taak om hen dan gerust te stellen en te ontzorgen en vervolgens collega’s te sturen - ik noem ze steevast mijn dreamteam - om het probleem op te lossen. Dat wordt zeer op prijs gesteld”, aldus de vrouw die één keer in de drie weken zeven dagen lang calamiteitendienst heeft. “Na werktijd wordt het alarmnummer geactiveerd en komen de calamiteiten 24/7 bij mij binnen. Ik stuur collega’s op pad om de spoedeisende werkzaamheden in gang te zetten om gedupeerden te helpen. Je moet in dit vak enerzijds stressbestendig zijn en anderzijds oog hebben voor de menselijke kant van de zaak. Ik ben van huis uit een behulpzaam mens. Mijn collega’s noemen mij dan ook vaak gekscherend ‘Moeder Overste’ of Moeder Theresa’.”

Yvonne runt naast haar werk ook een druk gezin als moeder van drie zoons - Johan (23), Antoon (21) en Yvo (18 - die overigens ook bij ACI werkt). Toch vindt zij in haar spaarzame vrije tijd de ruimte voor haar hobby’s. “Ik vind het leuk om te schilderen, al komt daar de laatste tijd wat minder van. Daarnaast ben ik momenteel bezig met een opleiding om een licentie te halen voor radiozendamateur. Daar beleef ik ontzettend veel plezier aan.”

Vraag naar brand- en inbraakpreventie neemt toe

Elders in deze nieuwsbrief heeft u kunnen lezen dat sinds de zomer van dit jaar alle activiteiten van de groep onder ACI-vlag worden gevoerd. De werkzaamheden op het gebied van (brand- en inbraak)preventie worden dan ook uitgevoerd onder de naam ACI Brand- & Inbraakpreventie. Hiervoor is per 1 oktober jl. ook een extra specialist van buitenaf aangetrokken: Dirk Kraaijenhof, afkomstig van SMEBA Brandbeveiliging. In onderstaand artikel stelt hij zich nader voor.

“Door mijn vorige baan heb ik een veel affiniteit gekregen met brandbeveiliging. Ondernemers ter plekke helpen met het inventariseren van de risico’s die ze op dit gebied lopen en hen te adviseren de juiste preventieve maatregelen te treffen. Daarin zie ik een enorme uitdaging”, zegt Kraaijenhof, die daarnaast wijst op de veelzijdigheid van zijn werkgebied. “Het is veel meer dan even een blussertje plaatsen. Je licht als het ware het gehele bedrijf door met betrekking tot de brand- en inbraakrisico’s die het bedrijf loopt, waardoor je adviezen betrekking hebben op de totale organisatie. Bovendien houd je vinger aan de pols door geregeld de blussers, noodverlichting en EHBO-middelen te keuren, te controleren en waar nodig te vervangen. Kortom, we geven niet allen brandpreventie-adviezen, maar ook trainingen, check ups en risicoanalyses. Ook leveren wij een breed scala aan brand-, blus- en andere BHV-middelen en verzorgen we het onderhoud hieraan.

“Dat laatste doen we inmiddels al voor een aantal bedrijven -groot én klein- , gemeenten, winkels, studentenhuizen en sportverenigingen. “De klanten zijn hierover goed te spreken”, aldus Kraaijenhof. Hij is ervan overtuigd, dat ook bij andere bedrijven de advies- en ondersteuningsbehoefte bestaat op het gebied van brand- en inbraakpreventie. “Al zijn er ook nog tal van ondernemers die het brandrisico bagatelliseren -‘brand overkomt ons niet’ - en/of op de snelle komst van de brandweer vertrouwen mocht het onverhoopt mis gaan. Velen zien ook alleen de kosten van preventie, niet wat het opbrengt. Totdat hen een brand overkomt. Ook daarin ligt voor mij een enorme uitdaging.” “Een bijzondere bijkomstigheid bij ACI is bovendien de kruisbestuiving met andere bedrijfsonderdelen. Zo ben ik enkele keren mee geweest met mijn collega’s van ACI Reconditionering & Schadeherstel naar een schadelocatie om zo van dichtbij te kunnen aanschouwen waar het in de praktijk op brandgebied zoal mis kan gaan. Met die kennis in je achterhoofd kun je later weer ondernemers beter adviseren over de te treffen preventieve maatregelen.”

Wat wil je in je werk bereiken? Kraaijenhof hoeft er geen seconde over na te denken: “Klanten op weg helpen bij hun inspanningen om hun bedrijven en organisaties veiliger te maken. De impact van een brand of inbraak is nu eenmaal groot, emotioneel maar ook financieel. Ondanks de aandacht die er bij het bedrijfsleven al is, zowel op het gebied van brand- als inbraakpreventie, zijn er bij de meeste bedrijven en instellingen nog de nodige stappen te maken. In de media hebben recentelijk artikelen gestaan over de brandonveiligheid in horeca, verzorgingstehuizen, studentenhuizen en gevangenissen, maar in mijn ogen zijn er op dit vlak in alle bedrijfstakken verbeteringen mogelijk. Ik ben er dan ook van overtuigd dat ik door mijn kennis en jarenlange ervaring bedrijven op dit terrein met raad en daad terzijde kan staan.”

Naast zijn drukke werk bij ACI gaat Dirk’s spaarzame vrije tijd op aan zijn gezin: vriendin Janneke en zijn 1 jarige dochter Doortje, met wie hij in Tiel woont. “Ik vind het bovendien leuk om te klussen en speel daarnaast basgitaar in een band: Sh!zl. We spelen veel eigen nummers en treden gemiddeld één keer in de maand op. Een heerlijke ontspanning.”

“Gedupeerden een lach op hun gezicht terugbrengen”

De 25-jarige Steven Dorst lijkt bij ACI Reconditionering & Schadeherstel op de vestiging Dordrecht geheel zijn plek gevonden te hebben. Wat hem persoonlijk bijzonder aanspreekt bij ACI is met name de afwisseling in het werk.

Geen dag en geen klus is hetzelfde. Het is daarnaast ook dankbaar werk. Het geeft telkens weer veel voldoening om gedupeerden, die na een voor hen vaak vervelende brand- water- of stormschade in hun woning, uit de problemen te kunnen helpen en zo de (glim)lach weer op hun gezicht terug te brengen”, aldus de man, die  dan ook elke dag met plezier naar zijn werk gaat.

In de ruim anderhalf jaar dat hij nu bij ACI werkt heeft Steven zich met uiteenlopende werkzaamheden beziggehouden. Het plaatsen van speciale droogapparatuur na een brand- of waterschade om ruimtes te ontvochtigen, sloopwerkzaamheden, het professioneel reinigen van door rook, roet of vocht aangetaste inboedels en apparatuur en daarnaast ook verhuizingen. “Je maakt in dit werk soms hele bijzondere schades mee of aangrijpende gebeurtenissen , zoals in mijn begintijd een grote brand bij een gezin, waarbij de gehele zolder afbrandde. Bij aankomst was de gedupeerde familie totaal ontroerd/ontroostbaar. Ik zag voor het eerst in realiteit wat voor impact dit kan hebben’.

Soms zijn situaties aangrijpend en dan is het vanuit mijn functie noodzakelijk dat ik overzicht houd en mij niet teveel moet laten leiden door emoties.

Wat kunnen klanten van jou verwachten? “ Een goede service met persoonlijke aandacht”, is Steven’s antwoord. “Ik merk tijdens mijn werk dat een schade voor gedupeerden niet alleen vervelend is, maar vaak ook een emotionele aangelegenheid. Daar moet je rekening mee houden. Natuurlijk is het zaak een schade, met alle rompslomp die daarbij vaak om de hoek komt kijken, snel en goed af te wikkelen, zodat  het ongemak voor betrokkenen tot een minimum beperkt blijft. Daarnaast is het mijn ervaring dat gedupeerden het op prijs stellen wanneer je echt aandacht hebt voor hun situatie, met hen meeleeft en tijd vrij maakt om bij een kopje koffie naar hun verhaal te luisteren.”

Dat hij in zijn werk soms lange dagen maakt en zo nu en dan ook op ongebruikelijke tijden moet werken, neemt hij op de koop toe. “Dat hoort er nu eenmaal bij. Wie voor dit werk kiest, weet dat het geen ‘9 tot 5’ –baan is. Een calamiteit kan op elk moment ontstaan, dus ook in de avonduren of in het weekend. Ook dan moet je er staan voor je klant. Het heeft eerlijk gezegd ook wel een ‘kick’ om na een nacht ‘doorhalen’ met z’n allen de gevolgen van een flinke brand- of waterschade te hebben weggepoetst.”

"Onze mensen hebben zorg nodig en wij hebben onze mensen nodig”

rsz_wilmaPersoneelsbeleid ligt Wilma van Ingen na aan het hart Wilma van Ingen is als Operationeel Manager ook verantwoordelijk voor het personeelsbeleid bij ACI. Daarvoor is ze zeer regelmatig ‘in het veld’ te vinden, want persoonlijk contact gaat bij haar boven alles. ‘’Onze mensen hebben niet het makkelijkste beroep gekozen. Wij vragen veel!

Naast het gewone werk waar de handen flink uit de mouwen gestoken moeten worden, is het volgens Wilma ook mentaal zwaar. Diegenen die brandschades verzorgen krijgen regelmatig te maken met de emoties van de gedupeerden, daarnaast werken ze op onregelmatige tijden.

Om 2 uur ‘s nachts beginnen is niet ongewoon. Vooral tijdens de reiniging van papiermachines in alle delen van Nederland wordt een dusdanige strakke planning gehanteerd. Reiniging moet meestal gebeuren, voordat de groep monteurs en technici weer op het toneel verschijnen.

De sociale vaardigheden die we vragen zijn niet altijd even makkelijk. En ieder mens is uniek. Als iemand niet helemaal lekker functioneert, dan probeer ik in gesprek met ze te gaan. Uiteindelijk kom je er dan achter wat er op het werk of privé speelt. De druk op het thuisfront is regelmatig ook hoger dan bij een doorsnee baan. Een brand met bijbehorende emoties komt altijd onverwacht. Daarvoor moet je wel een band opbouwen met de medewerkers, die regelmatig onderhouden en evalueren.”

Wilma geeft aan dat ze alle medewerkers ziet als individuele personen met ieder hun eigen karakter, hebbelijkheden en kwaliteiten. ‘’Het zijn allemaal schakels in een ketting. En al die schakels zijn voor mij even belangrijk. Direct oordelen kan iedereen. Maar als je voor iemand staat, staat daar ook altijd weer iemand achter en liggen de feiten vaak anders. En dat kunnen doorzien staat of valt bij goed en regelmatig contact. Iemand die fluitend naar zijn werk komt, daar heb ik plezier van!

Mijn droom...

Bert_van_Ingen“I have a dream”. Wie kent deze uitspraak niet? Ieder mens heeft dromen. Ook ik. Het is mooi om je dromen waar te maken. Om te voorkomen dat ze, zoals in een bekend liedje, eindigen in bedrog, heb ik me van meet af aan op het standpunt gesteld dat je het succes van je dromen alleen kunt bereiken door wakker te blijven! En door je droom zo nodig in de loop der tijd bij te stellen.

Toen ik 17 jaar geleden begon met ACI, was het mijn droom om een bedrijf neer te zetten dat ‘mooie’ klanten in de boeken zou hebben en een team van medewerkers dat er echt voor ging. Dat is gelukt. We startten in een lege loods van 200 m2, met een klein kantoortje en tweedehands meubels. We begonnen direct met vier divisies, in de verwachting dat ‘de rest’ vanzelf zou volgen. En dat gebeurde ook. Inmiddels zijn de vier divisies uitgegroeid tot zelfstandige bedrijven met elk hun specifieke kennis, cultuur en specialisatie. Bovendien zijn meerdere grote klanten vrijwel vanaf de eerste dag trouw aan ons geweest en heeft menig schade-expert ons in de begintijd het vertrouwen gegeven, en daarmee het broodnodige werk Ook al hadden we de eerste maanden nog niet de zo cruciale erkenning van de Stichting Salvage. Vanaf deze plek wil ik eenieder hiervoor nogmaals hartelijk bedanken.
Het ging niet altijd voor de wind. Het ACI-schip heeft niet alleen kalm weer gehad, maar ook stormen en hoge golven. Daarbij zijn jammer genoeg mensen overboord gevallen. Zo gaat dat helaas in de ‘echte wereld’. Tijden veranderen. Vroeger was ik de kapitein van het eerste schip, een rol die me persoonlijk minder lag. Zelf voel ik me beter in de functie van ondernemer; of, om in scheepstermen te blijven: de reder. Gelukkig voelt mijn zus Wilma zich wél goed bij die kapiteinsrol en is zij uitgegroeid tot de operationele kartrekker van de bedrijven die onder de groep vallen. Daarvan maken gelukkig ook mensen deel uit die zich thuis voelen in het kraaiennest en die continu uitkijken naar nieuwe doelen en mogelijkheden. En ten slotte (maar niet ten minste) beschikken we over vele bootwerkers, de doeners die van aanpakken weten. Juist in de samenstelling van ons team, ligt onze kracht.

Resumerend: al is de weg naar mijn doel iets bijgesteld, mijn droom van weleer is uitgekomen: een organisch groeiende groep van bedrijven, die elkaar versterken in een veranderende markt. Met als ultieme doel het bieden van een duurzame dienstverlening, gericht op de lange termijn met voordelen voor alle betrokkenen.
Met hartelijke groet,
Bert van Ingen
Ondernemer