default-logo

Een fijne zonvakantie

Een zonvakantie in Thailand met een ‘natte’ thuiskomst; het overkwam de familie Zegers uit Nijmegen. Terwijl zij genoten van een vakantie, constateerde hun thuisgebleven dochter dat op een ochtend de hele benedenverdieping blank stond.

een-zonninge-vakantieDoor een kapotte leiding liep de gehele benedenverdieping gedurende de nacht vol met water. Om de vakantie van haar ouders niet te verpesten, heeft zij met een kennis alles geregeld om het herstel zo snel mogelijk in gang te zetten.

ACI werd ingeschakeld en heeft op de eerste dag de woning leeggehaald en specialistische droogapparatuur geplaatst. Na het bezoek van de expert werden ook de keuken en de vloer verwijderd. Een gedeelte stucwerk moest verwijderd worden om de droging goed uit te kunnen voeren.
Na een week haalde Romy haar ouders op van het vliegveld en barstte spontaan in huilen uit, vanwege het ‘geheim’ waar ze al de hele week mee rond liep. Echt boos konden haar ouders niet worden, ze had deze last al een week gedragen. Wel was het even schrikken om in een leeggehaald, beschadigd huis thuis te komen. Gelukkig konden ze bij ACI snel terecht om hun spullen te bekijken en de gewenste spullen terug te krijgen.

21 Dagen na de waterschade was het droog in de woning en kon het verdere herstel in gang gezet worden. Een nieuwe vloer is uitgezocht, nieuwe meubels zijn besteld en het huis begint langzaamaan weer mooi te worden. Het is nog enkele weken wachten voordat alles klaar is, maar de familie Zegers heeft alle vertrouwen in een goede afloop. “Het prettigste is dat ACI meteen actie onderneemt, en dat alles meteen geregeld wordt waar we om vragen”, aldus Theo Zegers.

 

“Ik voelde me klant, in plaats van een nummer”

Hoewel het trilde alsof er allerlei vrachtwagens door de straat reden en klonk alsof er meerdere straaljagers overvlogen, was het in werkelijk het riool dat omhoog kwam. In vijf huizen in Papendrecht kwam eind september door een fout bij het doorblazen van de riolering alles omhoog.

klant_geen_nummerACI werd via de verzekeraar ingeschakeld om de schade in de badkamer te herstellen. Volgens mevrouw Berkhout is de afstemming tussen de verzekeraar en ACI er één die moet blijven. Na het horen van het lawaai en de trillingen controleerde ze eerst de wasmachine die stond te draaien. Vervolgens deed ze de badkamerdeur open en werd geconfronteerd met een ongelofelijke bende. Alles van de vloer tot aan het plafond was besmeurd met blaadjes, urine, poep en andere resten uit het riool. “En daar sta je dan, niet wetend waar je moet beginnen om dit weer op te lossen”. Na deze eerste uitbarsting volgde er nog één. “Het was als in een film Alle buren renden in paniek naar buiten”. Zelfs de medewerkers die met het riool bezig waren, hadden dit niet eerder meegemaakt.

Er werd via de gemeente een schoonmaakploeg ingeschakeld die de ergste derrie heeft weggepoetst. Hierbij kwam mevrouw Berkhout tot de conclusie dat er ook veel bouwkundige schade was. Het omhoog komen van het riool was met zoveel kracht gegaan dat er veel opstal beschadigd was. ACI Bouw & Onderhoud werd ingeschakeld om dit te herstellen. De loodgieter verving de badplug en herstelde het toilet, dat door de kracht was gescheurd. Aangezien alles tot en met de radiator beschadigd was door de derrie, werd de gehele badkamer opnieuw geschilderd.

Vooral de duidelijke communicatie ervoer mevrouw Berkhout als prettig: “Ik werd steeds netjes van tevoren gebeld, medewerkers stelden zich voor en legden uit wat ze kwamen doen. Als iemand eerder was, werd ik daarvan op de hoogte gesteld, zodat ze niet onverwacht voor de deur stonden. Ik vond de medewerkers erg behulpzaam en betrokken. Ik heb me dan ook geen moment als een nummer behandeld gevoeld, maar als klant”.

 

“Schade is één en al emotie”

Wie schade heeft, wil deze in de regel zo snel mogelijk afgewikkeld en hersteld zien worden. Er kunnen echter ook omstandigheden zijn waarin gedupeerden iets meer tijd nodig hebben om te weten hoe en wat zij willen herstellen. In het klantgerichte maatwerkdenken van ACI moet dat kunnen, zoals blijkt uit het verhaal van de familie Heijligers uit Tienray. “Het was heel fijn dat we voldoende tijd hebben gekregen om na te denken en geen overhaaste beslissingen hebben hoeven te nemen, waarvan we later wellicht spijt zouden krijgen.”

tienray1Geheel naar plattelandsgebruik komen we via de achterdeur binnen, vindt het gesprek aan de keukentafel plaats en staat er meteen koffie en een flink stuk cake op tafel. Welkom. We zijn overduidelijk in Limburg. We praten met de krasse, inmiddels 80-jarige en nog altijd zelfstandig wonende mevrouw Heijligers en twee van haar vier dochters: Aldy en Rosalie. In juli raasde een zomerstorm over het Limburgse land en bracht in een breed uitgestrekt gebied veel schade toe aan bomen, woningen en bedrijfspanden. Bij de familie Heijligers werden de stallen en vooral een schuur flink beschadigd. Met name dat laatste zorgde bij moeder en dochters voor de nodige emotie, omdat die eigenhandig was gebouwd door hun een jaar daarvoor overleden echtgenoot en vader en veel van de ooit door hem gebruikte werkmaterialen herbergde.

“Er komt zoveel op je af”
Vooral moeder Heijligers bleek er een tijdlang mee in haar maag gezeten te hebben. “Je weet niet goed wat je moet doen en bent onzeker of alles wel goed komt, ook financieel.” Dochter Aldy beaamt dat. “Je maakt zoiets gelukkig niet zo vaak mee. Er komt veel op je af en je moet allerlei beslissingen nemen. Zo waren er bijvoorbeeld asbestplaten gebroken en die moeten wettelijk worden afgevoerd. Daar hadden we uiteraard geen ervaring mee en weet je niet goed hoe dat aan te pakken. Al met al een hectische en vooral ook onzekere periode. Zouden we wel genoeg geld van de verzekering krijgen?” Zus Rosalie vult aan. “Je wordt als het ware gedwongen na te denken over allerlei zaken waar je nooit eerder bij stil hebt gestaan. Gaan we volledig herbouwen of beperkt. Wat doen we met de spullen?”

tienray2Daarbij kregen zij steun uit onverwachte hoek: de schadeherstellers van ACI Bouw, die via de schade-expert waren ingeschakeld. Aldy vervolgt:“Zij zagen onze worsteling en hebben ons hiermee verder op weg geholpen. In de eerste plaats door ons meer tijd te geven om na te denken over wat we nu precies met de gebouwen wilden en wat we met de spullen van vader zouden doen. Hierdoor is de angst en onzekerheid over de afloop, met name financieel en wat het asbest betreft, omgezet in het vertrouwen dat het goed zou komen. Dat vond ik uitermate prettig. Zelf heb ik ooit brand gehad en toen moesten meteen beslissingen worden genomen, wat mij nimmer een prettig gevoel heeft gegeven.”
“Omdat de gehele verbouwing te duur zou uitvallen, stelden de mensen van ACI ons voor om eerst te wachten welk bedrag aan schadevergoeding we van de verzekering zouden ontvangen en vervolgens te bepalen wat te doen. Er is steeds aan ons gevraagd: ‘wat willen jullie zelf? Zonder ons tijdsdruk op te leggen en met alle respect voor onze situatie. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen de schuur niet geheel te herbouwen en, nadat ACI de asbest had laten verwijderen, alleen de schades aan de beide stallen te laten repareren”, vertelt Rosalie, die ook bijzonder te spreken is over het voorstel van ACI om een fraaiere deur te plaatsen voor naar de stallen. “Die deur staat namelijk in het zicht en is een enorme verbetering ten opzichte van de oude situatie. Het zijn de kleine dingen die het doen.” Met de afronding van de schade lijkt bij moeder en dochters ook het verwerkingsproces rond de dood van haar man en hun vader te zijn voltooid. “We hebben met z’n allen de moeilijke periode uiteindelijk omgezet in positieve energie”, zegt Rosalie. “Het heeft zo moeten zijn”, vult Aldy aan. “Alsof er met de storm een signaal ‘van boven’ is gekomen dat we verder moesten met ons leven.” Ook moeder Heijligers is content met het uiteindelijke resultaat. “We zijn samen ooit begonnen met twee stallen. De cirkel is rond”, zo besluit zij.

 

Het verschil zit in de details!

Een familie, vader, moeder, twee dochters en een zoon, die in een wat ouder familiehuis woont krijgt brand. Ontstaan in de schoorsteen, waar waarschijnlijk een bestaande balk is gaan smeulen. Van de slaapkamer van de twee tienerdochters blijft weinig meer over, alles wat op de zolder stond is helemaal weg.

lunteren_1Moeder blijft ondanks alles nuchter, maar pakt wel met beide handen de hulp van ACI aan. “In het begin sta je echt te bedenken waar je het eerst moet beginnen. Maar gelukkig komt dan ACI. Zij regelen een grote container voor alles wat op zolder weg kan en zorgen ervoor dat de vieze natte spullen allemaal ingeladen en gedroogd worden. Alles gaat mee.

Gelukkig hebben we een grote keuken en zijn we alleen maar de eerste nacht van huis geweest. Daarna konden we wel blijven wonen, al was het improviseren.” De meisjes kregen een matras op de grond, zoonlief kon in zijn eigen bed blijven en vader en moeder hadden ook nog een plekje. In de keuken werd gewoond en de twee overgebleven slaapkamers werden gedeeld. Gestaag kwamen de maatregelen om alles weer te maken zoals het was. Eerst maakte ACI het gat in het dak dicht en vervolgens begon het opnieuw betimmeren van de slaapkamers en de zolder, het aanbrengen van kasten, hangen van nieuwe deuren en ga zo maar door.
‘’De meiden mochten zelf uitkiezen welke kleuren ze op de muren wilden. Het zijn knalkleuren geworden die in het begin zeer deden aan je ogen. Voorheen hadden we daar een neutrale tint op zitten. Maar we zijn er helemaal aan gewend en ze vinden hun kleuren nog steeds prachtig. De eikenhouten vloer in de kamer moest langzaam drogen, anders zou hij kromtrekken. Daarom moest de verwarming uit. Het was begin februari en er lag volop sneeuw. Kun je nagaan. Maar ook dat is helemaal goedgekomen. Later is de vloer helemaal geschuurd en gelakt. Alles werd verzorgd en daar waren we hartstikke blij mee. Alleen toen de spullen gedroogd en wel teruggebracht werden, had ik een klein dipje. Zoveel spullen, zoveel dozen om uit te pakken. Maar toen deze eenmaal leeg waren, sloeg ook deze stemming weer helemaal om. lunterenInmiddels is de ravage van toen weer helemaal omgetoverd in de gezellige hectiek van een leuk gezin.

De familie heeft de draad van het dagelijks leven weer opgepakt en kijkt terug op een drukke tijd. ‘’Het enige waar ik het soms nog moeilijk mee heb is de elektrische trein van mijn man. Die stond op zolder en is helemaal weggesmolten door de hitte. We hadden de droom dat als de kinderen het huis uit zouden zijn, wij deze weer op zouden bouwen en permanent zouden laten staan. Die droom is voorbij en dat vind ik jammer. Maar alles wat wel over was is alles goed verzorgd en daar zijn we hartstikke blij mee. Zo na een brand weet je eenmaal niet waar je moet beginnen.

 

“De bouw loopt fantastisch, alles is bespreekbaar”

Een lekkere vakantie in warm Spanje werd voor Ida Groenendijk uit Oosterbeek op de eerste dag abrupt onderbroken. Een noodtelefoon van haar zoon uit Nederland, waarin hij vertelde dat in het ouderlijk pand een bolbliksem was ingeslagen en hierdoor het pand volledig onbewoonbaar was geworden. 

ida_4De eerste salvage had ’s nachts al plaatsgevonden en toen Ida de volgende dag bij haar huis aankwam, trof ze een grote bouwkundige ravage aan. De contouren van de woning waren alleen nog maar zichtbaar.
‘’Dat was even schrikken toen ik in het donker mijn woning terugzag. Mijn dochter had overal kaarsjes neergezet, maar ook dat kon niet verhullen dat de schade enorm was. De bolbliksem was in de schoorsteen geslagen, deze viel door het trapgat naar beneden en ruineerde onder andere mijn slaapkamer. Ik had het er levend van af kunnen brengen, maar daar denk ik verder maar niet aan. Ik kwam aan in een leeg verwoest huis. Overal water, overal roet en zelfs de muren leken te zuchten onder de narigheid. In eerste instantie was er paniek, later krijg je het inzicht dat alles opgelost wordt en schept zo’n brand met al haar gevolgen letterlijk ruimte.’’
Voor Ida begon een weg van overleg. In eerste instantie met een andere bouwonderneming, maar deze werd door de expert te duur bevonden.  Ze vertelt: ‘‘ACI had ook een offerte gemaakt die beduidend lager lag en kreeg het werk. Zelf had ik via lieve vrienden de beschikking over een tijdelijk onderkomen gevonden en volgde ik de werkzaamheden op de voet. In het begin zag ik het huis alleen maar wegkwijnen. We verloren tijd met Kerst en nieuwjaar door het voorafgaand bouwoverleg. Maar dat was nodig. Nu zit de vaart er in en loopt de bouw fantastisch. De mensen van ACI zorgen er op dit moment voor dat de laatste hand aan de verbouwing wordt gelegd. En dan beschik je ineens over een compleet nieuwe zolderkamer.’’

Inmiddels is Ida de schrik weer aardig te boven en maakt ze er met haar twee honden er maar het beste van.
ida_3Onlangs is ze zelfs nog even op vakantie geweest. ‘’In eerste instantie wilde ik niet gaan, omdat juist in die week de badkamer geplaatst zou worden. Maar de medewerkers hebben hun schema omgezet en gewacht met de klus totdat ik weer terug was. Ik wilde er wel bij zijn als de kranen gesteld worden en de tegels een plaats krijgen. Maar ik hoef me nergens zorgen over te maken, alles is bespreekbaar, zelfs een vakantie.’’
De Oosterbeekse durft zich langzaam te verheugen op terugkeer naar haar eigen woning. Ze is optimistisch inge-steld en weet zich gesteund door de bouwvakkers van de aannemer. Aan het einde van het gesprek laat ze dan ook weten dat ze erg dankbaar is. Dankbaar voor het feit dat alles zo gelopen is en dankbaar voor alle medewerking die ze heeft gekregen. ‘’Ik moet er niet aan denken dat je bij alles met een scheef oog moet kijken of dat wat gezegd wordt, ook zo wordt uitgevoerd. Dat is hier gelukkig niet het geval en zo’n houding is mij heel wat waard. Hoe raar het ook klinkt, deze brand heeft voor mij letterlijk en figuurlijk heel veel ruimte gegeven.’’

 

Spuiten is een klus voor specialisten

Na een brand-, rook-, roet- of waterschade dienen in een woning of bedrijfsruimte de muren, wanden of plafonds vaak opnieuw gewit, gesausd of geschilderd te worden. Op het eerste gezicht lijkt dit een klusje dat veel mensen kunnen doen. In de praktijk blijkt hier vaak toch meer bij te komen kijken.

spuitenDat is ook de reden dat wij binnen ACI Bouw & Onderhoud, die richt zich op bouwkundig herstel na brandschade, hier eigen specialisten voor inschakelen. De gebroeders (Raymond en Ricardo) Schouten bijvoorbeeld.

“Wij worden vaak bij de grotere brand- en waterschades ingeschakeld”, steekt Ricardo van wal. “Met name voor de grote oppervlakten maken wij gebruik van een speciale spuittechniek en werken we met zogeheten lak- en tex-pompen. Dat levert zowel de gedupeerde klant als onze opdrachtgever voordeel op. Spuiten is namelijk stukken mooier dan rollen, omdat je dan geen strepen of banen ziet. Bovendien werkt het sneller, waardoor het werk uiteindelijk ook nog eens goedkoper is dan de traditionele manier van sausen en rollen.”

Er zijn volgens hem nog niet veel schildersbedrijven die gebruik maken van deze spuittechniek. “Het is puur specialistenwerk. Je moet er ook een beetje feeling voor hebben en  een speciale hand. Het is niet iets wat je zomaar onder de knie hebt. Het vraagt toch wel enige ervaring”, aldus Ricardo Schouten.

 

Inbraakschades zijn niet de makkelijkste schades

Voor een antiek scharnier kun je niet overal terecht.

Een bejaarde mevrouw uit Utrecht kreeg onlangs ‘s morgens vroeg de schrik van haar leven. Ze trof direct na het opstaan een ravage in haar hal en keuken aan. Haar bejaardenwoning had zichtbaar veel schade opgelopen. Er was een inbreker binnen geweest die eerst heeft geprobeerd de deur te forceren en vervolgens maar via het keukenraam naar binnen is geklommen. In het donker is hij naar de gang gestiefeld, om daar de eerste de beste deur die op slot zat ook te vernielen. Dat was de meterkast. De inbreker is uit pure frustratie weer met stille trom vertrokken. Wat overbleef was een ravage in de keuken en hal.

inbraak_De mevrouw, die verder anoniem wenst te blijven, vertelt: ,,De sleutel zat nog in de deur van de meterkast, maar die heeft de ongenode gast waarschijnlijk in het donker over het hoofd gezien. ACI is gekomen om alles op te ruimen en de schade te repareren. Het is weer keurig geworden. Alleen doe ik nu nooit meer mijn meterkast op slot. Het kan wel weer, maar stel je voor.’’

De medewerkers van ACI vertellen en passant ook nog over een andere specialistische klus. Dat was de nazorg van een inbraakschade in een oud herenhuis. Hier waren de scharnieren van de deur getrokken en dat is lastig. De scharnieren bleken oud en gebruikt. Zie dan maar eens dezelfde weer terug te vinden. Na enig netwerken kwamen ze bij een grote antiek-inkoper terecht en tikten ze hetzelfde scharnier tegen een redelijke prijs op de kop. Het was zelfs voorzien van authentiek roest en gebruikssporen. De ACI-ers kwamen trots met het resultaat terug, want als dat niet gelukt zou zijn, moesten alle andere scharnieren ook vernieuwd worden. Ze benadrukten dan ook diverse malen dat inbraakschades niet de makkelijkste schades zijn, al is het alleen maar om het specialistische maatwerk wat soms om de hoek komt kijken.