Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
default-logo

Eind goed, al goed

Familie-Hendriks-Gelderse-RhenoyGemiddeld maken Nederlanders hooguit één keer in hun leven een grote calamiteit mee, zoals een brand of een flinke storm- of waterschade. De familie Hendriks in het Gelderse Rhenoy is een uitzondering op de regel en behoort daarmee tot de wat minder gelukkige landgenoten. 

In korte tijd werden zij namelijk door twee grote calamiteiten getroffen. Nadat eerst een brand veel schade aanbracht aan hun karakteristieke dijkwoning aan de Linge, zorgde twee jaar geleden hevige regenval voor veel overlast. Het gehele onderhuis en garage kwamen blank te staan en zorgden voor een flinke kostenpost aan pand en inboedel.

Over die laatste schade praten we met de heer des huizes, Ton Hendriks. “Het regende lang en hevig. In plaats van dat het overtollige water -zoals gebruikelijk- via de langs ons huis stromende Linge werd afgevoerd, kwam het de dijk af waaraan wij wonen. We zijn zelf nog met pompen in de weer geweest, maar er was geen houden aan. Met als gevolg dat zowel bij ons als bij enkele buren het lager gelegen onderhuis en garages onder water kwamen te staan. Ik schat dat er op een gegeven moment een halve meter water stond. Of beter gezegd bagger, want het is natuurlijk geen leidingwater dat naar binnen stroomt. Aarde, modder, riolering, alles komt mee. Een enorme ravage.”

De schade was dan ook enorm: een groot deel van de inboedel kon als total loss worden afgeschreven, de machinekamer van het zwembad voor de woning was onherstelbaar beschadigd, evenals de sauna. De totale schade werd geraamd op 40 à 50.000 euro. Op aanraden van zijn tussenpersoon schakelde Hendriks de droog- en reinigingsspecialisten van ACI in. Een geluk bij een ongeluk. “Onder leiding van Joep Hanstede ging een flinke ploeg voortvarend aan de slag. Als eerste werd gekeken welke zaken nog gered konden worden en die werden snel afgevoerd voor opslag. Daar zat behalve kleding ook een antieke kast en een staande klok bij. Helaas was het meeste niet meer te repareren. Vervolgens zijn ze dagenlang bezig geweest met het drogen van de vochtig geworden ruimtes, met het opnieuw schilderen van plafonds en muren en met wat licht herstelwerk.”

Hoe kijkt u terug op het werk van ACI? “We hebben wat discussie gehad met het door ACI ingeschakelde herstelbedrijf voor de antieke klok en kast. Dat duurde op een gegeven moment wel erg lang en daarop stelde mijn tussenpersoon voor hiervoor dan maar een geldbedrag over te maken. Wij zijn echter zeer gehecht aan deze spullen en wilden liever dat ze hersteld werden. Dat is mede door de inzet van ACI uiteindelijk goed gekomen en de klok ‘loopt’ weer als vanouds. Eind goed, al goed”, aldus Hendriks, die aangeeft al met al zeker te spreken te zijn over de samenwerking met ACI. “Ze hebben snel en goed werk geleverd en daarnaast werden we door onze contactpersoon Angela goed op de hoogte gehouden van de voortgang van het herstelwerk. Zij is zelfs langs geweest met een bos bloemen als compensatie voor het ongemak. Dat vond ik een mooi gebaar. Ik hoop dat we niet nog eens een grote schade meemaken, maar mocht dat het geval zijn dan zullen we zeker weer ACI inschakelen.”

Zusterbedrijf  A1 Inspectie & Preventie biedt praktische oplossing voor groeiend probleem van vocht in isolatielaag ‘zwevende vloeren’

In woning- en andere bouwprojecten wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van zogeheten ‘zwevende vloeren’: vaak een houten of steenachtige dekvloer die los ligt van de betonnen ondervloer. 

a1_vocht_in_isolatieIn de tussenliggende ruimte worden vaak leidingen weggewerkt – bijvoorbeeld voor vloerverwarming- en wordt isolatiemateriaal aangebracht. Het voordeel hiervan is gelegen in lager energieverbruik en meer geluidswering. Als nadeel van deze ‘zwevende’ constructie kan worden aangemerkt dat bij lekkages of ander wateroverlast het vocht niet of nauwelijks weg kan, met alle schadelijke gevolgen van dien. Feit is dat door de groeiende toepassing van ‘zwevende vloeren’ de kans op (grote) schade als gevolg van vochtproblemen in isolatielagen ook toeneemt.

 

A1 Inspectie en Preventie, het bedrijf binnen de ACI Groep dat gespecialiseerd is op het gebied van lekdetectie en droogtechniek, heeft hiervoor inmiddels een adequate, goed werkende oplossing gevonden. Er worden kleine gaatjes in de dek- of ondervloer gemaakt en vervolgens zuigt men het overtollige vocht weg. De lek- en droogspecialisten van A1, die vanuit de vestigingen in Dordrecht, Tiel en Arnhem/Nijmegen opereren, hebben deze techniek inmiddels al op grote schaal met succes toegepast. Zowel particulieren als bedrijven en instellingen hebben daar al de (financiële) vruchten van geplukt in de vorm van beperkte herstelkosten en minder gevolgschade.

a1_vocht_in_isolatie3a1_vocht_in_isolatie2Een treffend voorbeeld is de aanpak bij de Sint Maartenskliniek in Nijmegen. Het ziekenhuis was getroffen door een forse lekkage, waardoor een 20-tal kamers op de begane grond met gezamenlijk meer dan 300 vierkante meter aan zwevende vloer onder water was komen te staan. Ook hier brachten de specialisten van A1, die snel ter plaatse waren, uitkomst. Meet- en droogtechnicus André Wierts legt uit: “ We hebben gaten geboord van onderaf, vanuit de onder het ziekenhuis gelegen parkeergarage. Zo hebben we het vocht en de lucht weggezogen. Uit oogpunt van hygiëne, uiteraard cruciaal voor een ziekenhuis, hebben we daarbij gebruik gemaakt van speciale Hepa-filters, zodat er geen ziektekiemen konden vrijkomen.”

Ook uit financieel oogpunt was de aanpak een succes, vervolgt A1’s meet- en droogtechnicus. “We hebben hier voor het ziekenhuis – om in vakjargon te spreken – een aanzienlijke kostenbesparende operatie uitgevoerd. We hebben in geen van de 20 getroffen kamers hak- of breekwerk hoeven te verrichten, zodat er ook geen herstelkosten waren. Bovendien hebben patiënten en medewerkers niet of nauwelijks iets gemerkt van onze werkzaamheden. Alle afspraken konden gewoon doorgaan, hetgeen voor onze opdrachtgever daardoor geen inkomstenderving met zich meebracht.”

Niet voor niets is ‘We Care’ één van de slogans van A1 Inspectie en Preventie : uw zorg is onze zorg. Wat het probleem ook is, de specialisten vinden er een passende oplossing voor. De medewerkers van de Sint Maartenskliniek en vele andere tevreden particulieren en ondernemers kunnen er inmiddels over meepraten. Wie meer wilt weten over de professionele én scherp geprijsde dienstverlening van A1 op het gebied van lekdetectie en droogtechniek, kan bellen met (0344) 626 444 of kijken op de website: www.a1groep.com. Wanneer u als expert belangstelling heeft voor één van de gratis voorlichtingsseminars die wij over beide onderwerpen jaarlijks geven, kunt u uiteraard ook contact opnemen.

 

ACI geeft visitekaartje af bij aanpak schade na explosie in Arnhem

Bij een zware explosie in een appartement in de Arnhemse wijk Elderveld, veroorzaakt door een gaslek, werd in augustus zware schade toegebracht en kwam de bewoonster om het leven. De gevels van meerdere woningen werden compleet weggevaagd, de parkeerplaats bij de flat lag bezaaid met brokstukken en meerdere geparkeerde auto’s raakten beschadigd. 

expolsie_ArnhemVanwege het gevaar voor bewoners en omwonenden besloot de brandweer uiteindelijk het flatgebouw, waarin na de ontploffing ook brand ontstond, geheel te ontruimen. Het voorval kreeg landelijk veel aandacht in de media, tot aan de TV-journaals aan toe.

De specialisten van ACI waren, ingeschakeld door de Stichting Salvage, snel ter plekke voor het constructief stutten van de beschadigde vleugel van het flatgebouw, het verwijderen van de glasresten in 70 appartementen en het afschotten van die woningen. Dit werk is uitgevoerd door 23 medewerkers. Dat bleef niet onopgemerkt. In elk geval bij Rob Frehe van de Omgevingsdienst Regio Arnhem, de overheidsdienst die belast is met de verstrekking van vergunningen en de handhaving hiervan op bouw- en milieugebied. Naast zijn werk als controleur en toezichthouder op naleving van de bouw- en milieuvoorschriften heeft hij geregeld piketdiensten bij calamiteiten. Uit dien hoofde was hij op de locatie van de explosie te vinden, samen met een bouwconstructeur.

“Bij de aanpak van dergelijke calamiteiten is de brandweer uiteraard leidend, maar hebben wij een adviserende rol op bouw- en milieugebied”, licht Frehe toe. “Daarnaast doen zich ook geregeld calamiteiten voor die wel om actie van onze kant vragen, maar waarbij geen brandweer aan te pas hoeft te komen. Met het oog daarop zijn wij sinds de start van onze dienst, eerder dit jaar, bezig met het opzetten van een netwerk van bedrijven die ons bij calamiteiten met raad en daad bij kunnen staan om de daarbij ontstane problemen snel en goed op te lossen. ACI maakt ook onderdeel uit van dit netwerk.”

 

Dag brand. Hallo JUMBO!

Supermarkt 14 weken na brand weer open!

Begin februari, vroeg in de ochtend, krijgt Patrick Bongers, filiaalleider van de Jumbo in Groesbeek, een alarmerend telefoontje: ‘de supermarkt staat in brand’. Geschrokken rijdt hij meteen naar de winkel en wat hij daar aantreft is ronduit ‘verschrikkelijk’ te noemen: zijn winkel was gedeeltelijk uitgebrand.

jumboEen geluk bij een ongeluk is dat er al mensen aan de slag zijn om de schade tot een minimum te beperken. Salvagecoördinator Erwin van Santen bijvoorbeeld, die inmiddels de hulp heeft ingeroepen van de specialisten van ACI. Als de filiaalleider bij zijn winkel arriveert zijn zij reeds begonnen met hun bereddingswerkzaamheden. Tijd is geld, zeker na een brand of andere grote schade.

Nog dezelfde ochtend kwamen de schade-experts van verzekeraars langs. Helmut Vissers van Lengkeek, Laarman & De Hosson: “Toen ik bij de supermarkt arriveerde, waren de medewerkers van ACI al volop aan het werk, na overleg met de Salvagecoördinator. In de gesprekken met hen bleek dat door slim en snel optreden veel schade en dus kosten  bespaard konden worden.” Hij overlegde vervolgens met  Ronald Kruithof, de expert namens verzekerde, en ACI’s Joep Hanstede over het plan van aanpak en de uit te voeren werkzaamheden. Alle waardevolle producten en inventaris werden geïnventariseerd en vervoerd naar ACI om professioneel te laten reinigen. Alle huismerken en versproducten werden gecertificeerd afgevoerd. Erg belangrijk voor JUMBO.

In de daarop volgende weken is ACI dagelijks met een ploeg van vijftien personen bezig geweest om de winkel te strippen. Contra-expert Kruithof is erg te spreken over de samenwerking tussen ACI en Jumbo Supermarkten, waardoor het verloop van de schade spoedig verliep. Jumbo heeft hierin zelf ook een zeer goede inzet getoond. Ook expert Vissers roemt de actieve en coöperatieve in- en opstelling van Jumbo, die er mede toe heeft bijgedragen dat de supermarkt weer snel open kon.

Filiaalleider Bongers is zeer te spreken over de kwaliteit van het geleverde reconditionerings- en herstelwerk en met name over de zorgvuldige manier waarop alle betrokkenen te werk zijn gegaan. “Zelfs het bestek uit de kantine is grondig gereinigd en keurig verpakt retour gekomen. De rolcontainers waren volledig ontdaan van alle stickers en waren tot aan de wieltjes schoongemaakt. Zo schoon hebben we ze nog niet vaak gehad”, zegt hij lachend.

“Ik heb dagelijks overleg gehad met ACI projectleider Dirk van Zetten. Ik heb dat als zeer prettig ervaren. Er gebeurt zo veel, en alle bezittingen en eigendommen worden verspreid zonder dat je zelf overzicht hebt. Met één telefoontje werden mijn vragen beantwoord”, aldus Patrick Bongers. Doordat hij de dagelijkse briefing van het team mee kreeg, was en bleef hij goed op de hoogte van de status en de gang van zaken.

De korte lijnen zijn ook expert Vissers bijgebleven: “Er werd door alle partijen hard gewerkt, en iedereen had de neus dezelfde kant op. Er werd snel geschakeld wanneer nodig. De combinatie van Jumbo, de interieurbouwer, ACI en de experts heeft ervoor gezorgd dat de supermarkt na veertien weken weer open was. Een prestatie van formaat bij zo’n grote schade.”

“Gelukkig was de feestkleding weer op tijd terug”

Begin oktober brak er een schoorsteenbrand uit in huize Egas te Eethen (N.Br). De volgende morgen werd ACI benaderd via de schade-expert om te slopen en te reinigen. De familie Egas was zelf behoorlijk aangeslagen door de gebeurtenis.

klant_kledingNiet alleen de brand was ingrijpend; de gevolgen ervan des te meer. Het hele huis werd gestript, een deel van de beschadigde inboedel werd afgevoerd en de nog in goede staat verkerende spullen werden tijdelijk bij ACI opgeslagen en gereinigd. Dit alles gebeurde in goed overleg. Hoewel het hele huis kaler en leger werd, heeft de familie Egas de aanwezigheid van de medewerkers van ACI als prettig en zelfs als gezellig ervaren. “Een brand is uiteraard vervelend om mee te maken. Ook het herstel is niet altijd een pretje. Je moet proberen er het beste van te maken. Door hun aanwezigheid was er overdag toch wat afleiding, De eerste dag was iedereen wat stil en rustig, maar naarmate je elkaar wat beter leerde kennen werd het al snel gauw gezelliger. De plagerijtjes over en weer waren niet van de lucht”, aldus Heleen Egas, de vrouw des huizes.

Haar dochter, wiens kamer ernstig beschadigd was, had aan het einde van de week een feest. Haar goede kleding had ze meteen na de brand meegeven aan de salvage medewerker om te laten reinigen, maar deze dreigde echter niet op tijd terug te zijn. In plaats van nieuwe kleding te moeten kopen, hebben de medewerkers van ACI er voor gezorgd dat de kleding toch op tijd terug was, zodat ze tijdens het feest haar mooie outfit kon dragen: “De mannen hebben zich goed ingeleefd en hebben er hun best voor gedaan om de kleding op tijd terug te krijgen. Een geweldige service.”

Onder leiding van ACI’s Dirk van Zetten heeft de familie Egas ervaren dat in korte tijd veel werk verzet werd en dat er vooral aandacht was voor hun belangen. Zo werd er rekening gehouden met de waarde van de spullen en werd er gekeken naar wat nog te reinigen was, in plaats van dat alles werd afgekeurd en weggegooid. “De mannen van ACI waren erg hartelijk; we hoefden maar te kikken en ze keken of het te regelen was.”

“Vanaf het eerste moment vertrouwen in een goede afloop”

Het zal je maar gebeuren: in één klap vrijwel alles kwijt zijn. Je huis, meubels, kleding en andere bezittingen. Het overkwam Bianca Janssen en Bo Soerjadi. Door kortsluiting in een laptop ontstond brand in hun karakteristieke woning uit 1900 in de oude binnenstad van Dordrecht.

SuriabiIn enkele minuten breidde het vuur zich uit over het gehele pand; gelukkig was er op dat moment niemand in huis. Zo’n anderhalf jaar later is er licht aan het einde van de tunnel. “We hopen voor de zomer weer onze intrek te kunnen nemen in ons geheel gerenoveerde huis.”
Voor wie heeft meegemaakt wat zij hebben meegemaakt, reageren Janssen en Soerjadi vrij nuchter en enigszins gelaten op hetgeen hen is overkomen. “Natuurlijk is het een heftige ervaring en liepen we zeker in het begin wat verdoold rond. Er komt ook veel op je af. Maar na enige tijd ga je zo’n brand relativeren. Dan ga je pas beseffen wat echt belangrijk is in het leven, zoals je gezondheid, familie en vrienden, je werk. Gelukkig lagen de sieraden, waaronder enkele erfstukken, beneden en zijn die niet verloren gegaan. En mede dankzij het digitale tijdperk hebben we via familie en vrienden veel foto’s kunnen reproduceren”, zegt Bo. “Door de brand hebben we ons natuurlijk wel ontheemd en ontworteld gevoeld, maar gelukkig is ons ernstig persoonlijk letsel bespaard gebleven” vult Bianca aan. “Dat heeft zeker ook te maken gehad met het feit dat we vanaf het eerste moment het volste vertrouwen hadden in een goede afloop. Dat kwam vooral door de professionele manier waarop we werden opgevangen en ondersteund door Ruud van Rietschoten, onze contra-expert, de ingeschakelde bouwkundige en de andere mensen van ACI onder leiding van Joep Hanstede, die het gehele (bouwkundig) herstel heeft gecoördineerd. Dat vertrouwen is terecht gebleken. Anderhalf jaar is natuurlijk best een hele tijd, maar achteraf gezien is de totale renovatie relatief best snel en goed verlopen, zeker als je bedenkt wat voor werk allemaal moest worden verricht.”

Herbouw
De eerste dagen na de brand – en dus ook met Oud en Nieuw – zaten Bianca en Bo in een hotel. Vervolgens woonden ze enkele weken bij familie totdat ze tijdelijk een woning konden huren, opmerkelijk genoeg drie deuren naast hun afgebrande pand. “Dat was op zich prettig, want zo konden we de voortgang van de (her)bouwwerkzaamheden van dichtbij in de gaten houden en waren voor vragen direct bereikbaar”, vertelt de mannelijke helft van het stel. Zijn partner vervolgt: “Er moest natuurlijk heel veel gebeuren. Daarbij hebben we veel gehad aan onze adviseurs. De belangrijkste tip kwam van de contra-expert. Hij hield ons voor alles stap voor stap te doen. Daar hebben we veel baat bij gehad. We moesten bovendien alles nieuw kopen. Nieuwe kleding, meubels, verlichting en andere spullen: van bestek tot potten en pannen.” De herbouw van hun woning was van latere zorg dan de afwikkeling met de verzekering. Toen dit was geregeld werd ook dit project in nauw overleg met de experts en ACI opgepakt. Het was voor Bo en Bianca goed te merken dat zij vaker met dit bijltje hadden gehakt. “Ik kreeg af en toe vragen over zaken van bouwkundige aard waar ik zelf niet of nauwelijks aan had gedacht, zoals waar de afzuiginstallatie in de badkamer moest komen en hoeveel stopcontacten en wanddozen we wilden en waar we die geplaatst wilden hebben”, vertelt Bo, die het vooral als prettig zegt te hebben ervaren dat zij voor alle werkzaamheden één aanspreekpunt hadden. “Als er wat was, dan was één telefoontje naar ACI voldoende.” “Waar we onvoldoende bij stil hebben gestaan was dat alles opnieuw ingericht moest worden”, vult Bianca aan. “Je moet voor alles gaan kiezen: wat je op de muren en vloeren wilt hebben, wat voor badkamer en keuken je wil, en wat voor lampen wil je door hele huis.  Dat zijn natuurlijk best leuke zaken, maar er gaat wel veel tijd en overleg in zitten, want er zitten overal gevolgen aan en het is een stortvloed aan keuzes. Dat is mij eerlijk gezegd best tegengevallen. Ik heb nooit geweten dat je die doordringende brand-, rook- en roetlucht zo lang nog in je huis zou ruiken.” Overigens hebben Bianca en Bo nog iets bijzonders overgehouden aan de brand. Bij de herstelwerkzaamheden kwam in de trapgang naar de woonkamer onverwachts een origineel wandschilderij tevoorschijn. Zij hebben besloten het oerhollandse wintertafereel met een molen te laten zitten. Als blijvende, tastbare herinnering aan een bijzondere, hectische periode uit hun nog jonge leven.

“Een mooi gebaar”

Wie het relaas hoort van Elisa Minne uit Zeist, die denkt meteen aan ‘de Wet van Murphy’: “als er iets mis kan gaan, dan gaat ook alles mis”. Het begon met rook- en roetschade aan haar appartement, die was ontstaan doordat onverlaten brand hadden gesticht tegen de gevel van het winkelpand onder haar woning. Bij het reinigen en herstellen van de schade in haar appartement ging echter door toedoen van fouten van meerdere herstelbedrijven het één na het andere mis.

elise_minneMet als gevolg dat zij minstens twee maanden langer dan strikt noodzakelijk was haar huis niet in kon en bij haar ouders heeft moeten logeren. “Over de bijzondere, creatieve manier waarop ACI de problemen heeft opgelost en mij uiteindelijk tegemoet is gekomen, ben ik echter zeer te spreken.”

Vier maanden na dato vertelt zij haar verhaal. “Het was op een avond ergens in mei. Wij waren op vakantie toen we hoorden dat er rond ons appartement brand was geweest en dat ook wij schade hadden. Geschrokken zijn wij in allerijl teruggekomen. Er is brand gesticht, waardoor een luifel van de winkel onder ons vlam heeft gevat. Gelukkig is de brand niet naar ons appartement overgeslagen. Desalniettemin zat alles binnen onder een vette zwarte rook- en roetlaag: meubels, muren, plafonds, keuken, tot in de bad- en slaapkamer aan toe. Het zag er verschrikkelijk uit. Bovendien stonk het enorm. Het overgrote deel van de meubels was uit voorzorg meegenomen om elders te laten reinigen; ook het plafond werd verwijderd.”

De vervolgperiode was minstens zo hectisch. “Je maakt dit gelukkig niet zo vaak mee en weet dus niet wat je allemaal overkomt. Via de verzekering kwamen verschillende bedrijven over de vloer: schoonmakers, schilders, stukadoors  en  timmerlieden. Het spijt me te moeten zeggen, maar die stemden hun werkzaamheden niet bepaald goed op elkaar af. Zelfs een leek als ik kon zien dat het werk een stuk efficiënter kon. Ook wist ik vaak niet wie er in mijn huis waren. Die communicatie daarover kan een stuk beter.” Tot overmaat van ramp werden er door de werklui enkele grote fouten gemaakt. Elisa vervolgt: “Om de stank te verwijderen werd alles geïmpregneerd met een bepaald venijnig spul. Doordat de betreffende werklieden de overige spullen in het huis onvoldoende hadden afgedekt, zat alles onder en was het een hels karwei om dat allemaal te verwijderen. Gek werd ik ervan.”

De situatie verbeterde volgens Elisa zienderogen vanaf het moment dat Wilma van Ingen van ACI zich ermee ging bemoeien en de regie in het herstel op zich nam. “Een geluk bij een ongeluk. Vanaf dat moment had ik nog maar één aanspreekpunt en heb ik alleen met haar contact gehad over de voortgang van het herstel- en reinigingswerk. Een hele verbetering en verademing. Ik vond het netjes dat zij eerlijk toegaf dat haar collega’s fouten hadden gemaakt en dat zij alles in het werk stelde om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. Door haar voortvarende aanpak kon ik uiteindelijk half augustus weer mijn appartement betrekken.”

Ook over de financiële afwikkeling is Elisa te spreken. “Alle gemaakte kosten zijn uiteindelijk vergoed. Maar er waren ook minder tastbare ‘kosten’ die ik had gemaakt. De dagdelen die ik vrij heb moeten nemen, de extra tijd die ik kwijt was met al het regelwerk, de autoritten naar Ikea en het huren van boedelbakken etc. Wilma wilde mij ook daarin tegemoet komen. Toen zij doorkreeg dat ik hiervoor geen extra geldbedrag wilde hebben, kwam zij met een voor mij heel creatieve oplossing. Zij vroeg mij of er een bepaald cadeau was dat ik graag zou willen hebben, als een soort blijvende herinnering. Dat vond ik een mooi gebaar. Hieruit sprak niet alleen haar betrokkenheid, maar het geeft ook aan dat zij zich bij het zoeken naar een passende oplossing heeft verplaatst in mijn situatie. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een keyboard, een instrument waar ik al langer op wilde leren spelen. Voor mij is hiermee een vervelende periode op een goede manier afgesloten.”

“Zelfs de koffiekopjes stonden in de afwasmachine”

“Het is een drama. Door de brand kom je met al die werklui over de vloer al wekenlang niet aan jezelf toe. Gelukkig hebben we goede vakmannen. Ik ben er dan ook helemaal van overtuigd dat het goed komt.” Dat zegt Joke Bierens uit het in de buurt van Hilversum gelegen ’s-Graveland.

bierensIn de nacht van 28 februari op 1 maart werd brand gesticht bij het naast haar woning gelegen café. De brand sloeg naar binnen en zorgde ook in haar woning, zowel op de beneden- als de bovenverdieping voor zware rook- en roetschade. “Het leek wel een palingrokerij. De stank was niet te harden.”
Nadat een expert namens verzekeraars roetmonsters had laten nemen, bleken de gevolgen nog groter dan aanvankelijk gedacht. Zo moesten de plafonds in keuken, toilet en één van de slaapkamers eruit gesloopt en vervangen worden door nieuwe en was er het nodige timmer-, stucadoor- verf- en reinigingswerk te verrichten. Joke Bierens hield rekening mee de komende drie, vier maanden in de rommel te zitten. Een verwachting die uit lijkt te komen. Nadat zij geen goed gevoel had bij de eerste groep schadeherstellers, werden via een contra-expert de specialisten van ACI ingeschakeld. “Een verademing. Ze vlogen niet meteen door je huis, maar maakten eerst een praatje en stelden ons op ons gemak. Na de sloopploeg kwamen de timmerlieden en de stucadoors en daarna de schilders. Iedereen gaat buitengewoon professioneel te werk, overlegt met je bij eventuele problemen lost die vervolgens prima op en gaat uitermate netjes en zorgvuldig te werk. Na de eerste sloopdag had ik verwacht een ravage aan te treffen, maar alles was netjes opgeruimd. Zelfs de koffiekopjes stonden in de afwasmachine. Ik was compleet verrast. Nogmaals, het is geen pretje dit mee te maken, maar met zulke goede, prettige vaklui zitten we er binnenkort weer helemaal netjes bij. Dat is toch een prettig vooruitzicht.”

Yvonne de Geus over de brand in Kasteel Ophemert

“Er was niets dat niet doorroet was aangetast”

Op 22 november van het vorig jaar brak er door onbekende oorzaak brand uit in een meterkast in Kasteel Ophemert. Hoewel het vuur in het monumentale pand snel was geblust en de reinigingsspecialisten van ACI, ingeschakeld door de schade-expert namens verzekeraars, kort na de melding ter plaatse waren om de eerste schadebeperkende maatregelen te treffen, is de gevolgschade enorm. Zes maanden na dato is het Kasteel, dat vooral wordt gebruikt voor trouwerijen, feesten en zakelijke bijeenkomsten, nog slechts beperkt in gebruik. En het is nog altijd onzeker wanneer het kasteel haar deuren weer kan openen. Waar een op zich klein brandje al niet toe kan leiden.

kasteel-ophemertHet zal duidelijk zijn dat men bij De Geus Facilities, dat het kasteel verhuurt aan particulieren, bedrijven en organisaties voor evenementen van  uiteenlopende aard, allerminst blij is met de bedrijfsstilstand. “Het scheelt ons veel inkomsten. Het probleem zit ’m vooral in de elektriciteitsvoorziening en de daarvoor geldende wettelijke eisen (NEN-normen) en vergunningen. Gelukkig is dat nu opgelost en zijn de werkzaamheden aan de nieuwe elektriciteitsinstallatie eindelijk gestart”, aldus directeur Yvonne de Geus, die nadrukkelijk aangeeft dat het niet aan de medewerkers van ACI heeft gelegen.

“Zij hebben van meet af aan de schade voortvarend aangepakt en met vele mensen. Van belang was dat zij snel constateerden dat er bij de brand zuren waren vrijgekomen die met name de elektrische apparatuur zouden kunnen aantasten. Op basis daarvan hebben zij besloten al die apparatuur uit het kasteel te halen en die professioneel te reconditioneren om verdere schade te voorkomen.” Datzelfde is gebeurd met het vele antiek en andere historische en kostbare kleden, meubelen, buffetkasten, kroonluchters en enkele tientallen schilderijen die zich in het kasteel bevonden. Die zijn allen door in totaal zo’n 14 specialisten onder leiding van restorateur Hans Groenenboom gereinigd en weer in hun oude, oorspronkelijke staat en kwaliteit hersteld. Een vak apart, waarvoor behalve kennis van zaken de nodige zorgvuldigheid vereist is. Binnen 12 weken waren zowel alle schilderijen als de antieke kasteelinventaris volledig hersteld en gereinigd. Omdat de werkzaamheden binnen het Ophemertse kasteel  nog niet geheel klaar zijn, staat alles zo lang elders opgeslagen, waarbij met name aandacht wordt besteed aan de weer- en luchtvochtigheidcondities.

Yvonne de Geus weet inmiddels wat voor gemeen en hardnekkig goedje roet is. “Dat heeft veel meer schade veroorzaakt dan het vuur op zich. Doordat we een open trap in het kasteel hebben, heeft die als een schoorsteen de lucht aangezogen. Er was werkelijk niets dat niet door het roet was aangetast. Alles zat onder het roet, tot in de kleinste nissen, gaten en hoeken aan toe. Ook achter de speciale voorzetwanden, waar achter de verwarming leidingen en de  elektriciteitsvoorziening was weggewerkt. Specialisten van A1 Inspectie hebben aanvankelijk met speciale inspectie-apparatuur alle ‘onzichtbare’ vervuiling opgespoord. Vervolgens hebben de  medewerkers van ACI wekenlang hier gepoetst. Nogmaals mijn complimenten voor hun inzet. Ik ben daarover zeer te spreken.”

Vrijdag zwaar onder het roet, maandag weer volop les!

Vrijdagochtend vroeg rond half acht ontdekte een leerkracht van de basisschool De Bron in Hendrik Ido Ambacht behoorlijk veel rook in het schoolgebouw aan de Tromplaan. Hij belde meteen met ‘112’, maar voordat de brandweer arriveerde had hij de brandhaard al ontdekt en met twee emmers water het vuur gedoofd.

vrijdag_zwaarNadat de inmiddels gearriveerde brandweer een gat in de vloer van het houten noodgebouw had gemaakt waar zeer waarschijnlijk vandalen brand hadden gesticht en uit voorzorg nog wat had nageblust, kon de schade worden opgemaakt. Het hele gebouw en een groot deel van het lesmateriaal en overige inventaris, zat onder een smerige roetlaag, terwijl overal een vieze, doordringende rooklucht hing.

De ouders van de kinderen werden zoveel mogelijk gebeld en gevraagd hen thuis te houden. Voor de kinderen die toch naar school kwamen en waarvoor thuis geen opvang was, werd opvang geregeld in een ander schoolgebouw. Werk voor specialisten, zo oordeelde het inmiddels opgetrommelde team bestaande uit een vertegenwoordiger van de Gemeente Hendrik-Ido-Ambacht, de salvagecoördinator en de verzekeringsexpert van het Service Centrum Drechtsteden. Na overleg met de verzekeraar werd ACI Reconditionering & Schadeherstel ingeschakeld, dat Henk Verheij van de gemeente zowel kende door de samenwerking met Drechtwerk als van de reiniging bij een brandschade uit het verleden. “Om ongeveer half elf zaten we met elkaar om de tafel en bespraken we samen met ACI en de verzekeraar het plan van aanpak.
Die middag werd reeds begonnen met de voorbereiding voor het reinigingswerk en herstel aan opstal en inventaris  Het gehele weekend zijn ze met een ploeg van zo’n 14 man van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat in de weer geweest”, aldus Verheij, volgens wie na de eerste behandeling het overgrote deel van de school er alweer ‘spic & span’ uitzag . Zaterdagavond werd er nog door de schildersploeg gewerkt en zondag kwamen de timmermannen voor het leggen van een nieuw plafond en de schilders voor het conserveren/verzegelen van de plafondbeplating in hal en gangen.

Het moeilijkste was de indringende rooklucht goed uit het gebouw te krijgen en met name uit de gordijnen en de stoffen bekleding van de stoelen van docenten. Specialisten van ‘A1 Inspectie & Preventie hebben aanvullend nog een endoscopisch onderzoek ingesteld om de stankoorzaak op te sporen. “Er is toen opnieuw gereinigd en er zijn diverse luchtreinigers geplaatst. Daarnaast zijn die zaken waarvan ook uit een ‘second opinion’ bleek dat ze niet in hun oude staat te herstellen waren, zoals papier, boeken en schriften, vervangen. . Uiteindelijk heeft de brand de school één dag verzuim gekost, iets wat velen die de situatie op vrijdag hebben aanschouwd niet hadden durven dromen. Op maandagochtend konden de 200 leerlingen alweer les krijgen in hun vertrouwde klaslokaal. Met dank aan het gehele team van schadeherstellers.”

ACI draagt bij aan topprestatie na brand bij Norske Skog Parenco

Hoe het kon gebeuren staat voor commandant Jan Rothuizen van de bedrijfsbrandweer nog steeds niet voor de volle 100% vast, maar op een gegeven moment ontstond in de fabriek van Norske Skog Parenco in Renkum, een van de grootste fabrikanten van krantenpapier in de wereld, een brand.

aci_draagt_bijOp een zeer merkwaardige plek nog wel, namelijk in de zogeheten ‘natpartij’ aan het begin van het productieproces, waar de natte pulp door de papiermachine wordt geperst. “Je zou zeggen: daar waar het zo nat is, kan geen brand ontstaan. Het is toch gebeurd. En er kwam behoorlijk wat warmte bij vrij, want er zijn in totaal zo’n 180 sprinklerkoppen open gegaan”, blikt de enige beroepsman in het verder 33 personen tellende vrijwillige brandweerkorps van het Renkumse bedrijf terug.

Toch was de brand snel onder controle. Rothuizen daarover: “Hoewel het zaterdag was en veel mensen van het korps net als ik van huis moesten komen, was de klus snel geklaard. Vooral de ter plaatse aanwezige productiemedewerkers hebben snel en goed werk geleverd. Deaslniettemin was de ravage groot. Er was veel roetverontreiniging en bovendien waren olieleidingen geknapt. Daarnaast moesten vele sprinklerkoppen vervangen worden. Behalve de directe schade heb je te maken met gevolgschade, omdat het productieproces een tijd stil ligt. Van zo’n speciale machine is er namelijk maar één in Nederland.”
Een reden temeer om na het sein ‘brand meester’ snel actie te ondernemen. Rothuizen: “Omdat het zo’n speciale machine is zijn meteen zowel alle specialisten uit eigen ‘huis’ als van externe toeleveranciers opgeroepen, waarbij sommigen uit het buitenland moesten komen. De medewerkers van ACI behoorden ook daartoe.” Wij zijn dan ook geen onbekende voor Norske Skog Parenco. Zo zorgen wij al sinds vele jaren voor het gespecialiseerde reinigings- en onderhoudswerk aan de machines, dat nodig is om de kans op productiestoringen – en daarmee onnodig bedrijfsstilstand – te voorkomen.

aci_draagt_bij_2“Na de brand hebben zij niet alleen de machines gereconditioneerd, maar ook de vele roetvervuiling aan het plafond en de door rook, roet en olie zwaar vervuilde machine en vloer in de gehele, ruim 150 meter lange  productiehal professioneel gereinigd”, vervolgt Rothuizen. “Uiteindelijk kon binnen een week het productieproces weer worden opgestart. Een absolute topprestatie, waaraan iedereen – medewerkers en externe specialisten, waaronder die van ACI – hun steentje hebben bijgedragen.”

Slagerij Janssen draaide na een heftige brand als normaal door.

“Het hele dorp stond er versteld van’’  Zondagmiddag in Afferden. Slager Tonnie Janssen moet nog even wat barbecuevlees op bestelling wegbrengen en maakt het een en ander klaar in de slagerij. Vrolijk fluitend zet hij wat kratten aan de kant en de bestelling in de auto. Even nadat hij weggereden is hoort zijn vrouw Wilma in de monumentale woonboerderij, waarin ook de slagerij is gevestigd, allerlei rare geluiden. Ze gaat kijken en ziet een vlammenzee in de slagerij. Brand, omdat slager Janssen zelf per ongeluk de kratten op een gaspit heeft gezet en is weggegaan.

het_hele_dorp“De tegels waren al van de muur gebrand en het had niet verder moeten gaan volgens de brandweer. Dan had het complete pand in brand gestaan. Het woongedeelte had welis-waar veel roetschade opgelopen, maar is toch behouden gebleven. Wat we op dat moment niet beseften was dat het echte werk toen pas begon.’’ De complete slagerij is letterlijk een puinhoop en om opnieuw te starten moet nog bergen werk verzet worden.
De schade-expert van de verzekering belooft slager Janssen dat hij op dinsdag de zaak weer zal kunnen openen en gewoon door kan draaien. De machines worden weggehaald, Janssen steekt samen met zijn familie, inclusief moeder van drieentachtig, ook flink de handen uit de mouwen en de wederopbouw begint.

De groep Reconditionering van ACI neemt al gauw deze taak over en bijt zich vast in een berg werk. Het winkelgedeelte van de slagerij wordt als eerste aangepakt. De medewerkers van ACI spannen een groot stuk doorzichtig plastic voor het werkgedeelte en de schoonmakers concentreren zich helemaal op de winkel. Er wordt tot in de nachtelijke uurtjes doorgewerkt om de dagelijkse werkzaamheden maar weer gewoon te laten starten. De gehaktmolen, snijmachine en andere hulpmiddelen zijn in het eigen pand van ACI compleet gereconditioneerd en komen ook weer blinkend terug. Dinsdag gaat de deur van het slot en kunnen de klanten alsof er niets aan de hand is weer in eigen dorp hun vlees kopen.
‘’Afferden is een klein dorp en ieder wist natuurlijk van de brand. Toen we de winkel weer los hadden, hoorden we dat het hele dorp er versteld van stond dat we weer zo snel gestart zijn. Natuurlijk was de slagerij zelf nog niet af en moest daar ook nog bergen werk verzet worden. Maar onze klanten merkten dat niet en daar ging het ons ook om. We zijn blij dat het zo afgelopen is en kijken met tevredenheid terug naar de inzet van ACI. Zelf heb ik ook niets meer van de brand overgehouden. Mijn vrouw Wilma wel, want als ze maar wat geks denkt te horen, neemt ze altijd direct poolshoogte. Het was een indrukwekkende ervaring, dat is zeker.

Kortsluiting van de heftruck oorzaak van grote brand

DREUMEL – Houthandel en Frezerij Van Hulst kijkt terug op een heftig jaar. In de bedrijfshalhal van 3000 m2 maakte de heftruck tijdens een herfstachtige avond kortsluiting en vloog in brand. Pas toen de vlammen het dak uitsloegen merkten de buren wat er aan de hand was en alarmeerden de brandweer. Die regelde en redde een gedeelte van de inboedel. Veel rook- en roetschade was het gevolg. Een uitdaging voor ACI om alles weer zo snel mogelijk op gang te krijgen.

van_hulst_1Henk van Hulst is nog steeds onder de indruk van het gebeurde. ‘’Ook van zo’n ervaring leer je weer, maar ik hoop het nooit meer mee te maken. We letten vanaf die tijd nog meer op de veiligheid in en rond ons bedrijf.’’ Nadat de brand geblust was, zijn de medewerkers van ACI voortvarend aan de slag gegaan. Als eerste was het de beredding van de groep industriële salvage. Alles wat nog goed was, werd onmiddellijk veiliggesteld en de schade zoveel mogelijk beperkt. Machines werden in waterverdrijvende olie gezet en om deze machines heen werd een plastic droogruimte gecreëerd. Professioneledroogunits voor machines die ter plaatse moesten blijven.

Een dag daarna was alles al zo opgeknapt, dat de vervuiling als houtsnippers en zaagsel weggehaald kon worden en er een plan van aanpak op tafel lag. Hierin stond opgesteld voor wat de volcontinueploegen bestaande uit zestien personen per ploeg in de eerstkomende 48 uur moesten aanpakken. ‘’De loods waar de brand was ontstaan werd als eerste gereinigd. Ook het machinepark van minimaal een miljoen euro werd tegelijkertijd compleet onder handen genomen. Het plafond had dusdanig geleden dat het overnieuw geverfd moest worden.
De brand was op donderdag, de eerste beredding dezelfde dag nog. Vrijdag stond in het teken van voorbereiding, vervolgens ging de reconditionering frulcontinue van start. De week daarop op donderdagavond werd met de eerste machine proefgedraaid en op vrijdag alle machines getest. Vervolgens ging op zaterdag, acht dagen na de brand, de productie als voorheen van start.

van_hulst“Het was een hele klus. Toch hebben de jongens van ACI het binnen de beloofde tien dagen gered. Iets wat ik niet voor mogelijk had gehouden. Het was ingrijpend, dat is zeker.’’ Van Hulst denkt nog even terug aan de dagen direct na de brand. Inmiddels is de rust in het Dreumelse bedrijf teruggekeerd en gaan de houten onderdelen van bestelde bankstellen weer keurig binnen een week de deur uit naar een stoffeerderij.

“Wij maken alleen het houten gedeelte van de bestelde bankstellen. En dat kan in vele uitvoeringen, daarom werken we op bestelling. Toen we de brand hadden gehad, was alles afgekeurd. Alles wat af was en klaarstond voor de stoffeerderij, maar ook al het hout en andere onderdelen. Vele klanten hadden er begrip voor dat het wat langer ging duren. Een enkeling eiste dat we op het afgesproken tijdstip zouden leveren. Daarvoor hebben een collega ingeschakeld. Na tien dagen konden we weer orde op zaken stellen. Dat was nodig ook. Het had niet langer moeten duren.’

Reinigen zonder fratsen

Reinigenz zonder fratsenNa een kortsluiting in het koelsysteem was er veel werk aan de winkel. De brand op zich was niet zo groot, de gevolgschade des te meer.

supermarktAangekomen bij de brand gaan de medewerkers van ACI eerst een plan van aanpak doorspreken. Het vlees moet als eerste weg, maar dan wel zo dat het niet meer te gebruiken is. Daarom wordt het vlees besproeit met een middel dat het onbruikbaar maakt voor consumptie en daarna in een speciale container opgeborgen.
Daarna moeten alle artikelen van het huismerk worden vernietigd. Speciale knijpers vermalen ieder blik tot moes en zorgen voor een adequate opruiming. Het gehele proces wordt op foto vastgelegd. Door deze werkwijze heeft de eigenaar de garantie dat de producten niet opnieuw op de markt worden gebracht.
Vervolgens zijn twee ploegen van ieder vijftien personen vijf dagen lang druk bezig geweest om de winkel keurig schoon en droog te maken en op te knappen. Zeven dagen was de planning, maar door een intensieve personeelsinzet kon de supermarkt twee dagen eerder open.

Net als in de film

Schuim, schuim en nog eens schuim! Neem een loods van een verffabriek van 60 meter diep, 20 meter breed en 8 meter hoog. In deze loods is een brandblussysteem aangebracht met schuimblussers. Tijdens een onweersbui valt de stroom uit en wordt onbedoeld de schuimblusinstallatie in werking gezet. Het resultaat hiervan laat zich vergelijken met een wasmachine waar per ongeluk afwasmiddel in gestopt is: schuim van onder tot boven, de hele loods was gevuld.

schuimIn eerste instantie komt de brandweer op de melding af en tracht met water het schuim te verdunnen. Later worden ook nog eens windturbines ingezet om de bubbels te verjagen, maar beide methoden falen.

Zowel een maatschappij-expert als een contra-expert worden opgeroepen en zij bellen het noodnummer van ACI met de vraag of er genoeg anti-schuim op voorraad is om de klus te klaren. Dat is inderdaad het geval en de eerste zending gaat direct in de auto.Met nevelsproeiers wordt een eerste pad gebaand van voor naar achter.
Vervolgens wordt bijna meter voor meter aangepakt en ‘ontschuimd’. “Vergelijk het maar met ijsblokken zagen op de Noordpool”, licht projectleider André van Baal toe. Intussen zet het ACI-team een aantal pompen in om overtollig water uit het pand te pompen. Alle verfblikken zijn door en door nat en de kans op roestvorming neemt van uur tot uur toe. Snelheid is geboden!
Alle blanke delen worden vervolgens drooggemaakt en er wordt een groot aantal drogers ingezet. Veel blikken worden zelfs behandeld met een transparant filmlaagje. Het is een corrosiewerend middel uit het ACI Milieu-assortiment. Drie dagen na aanvang van de eerste werkzaamheden is de klus geklaard. De schade is achteraf zeer beperkt gebleven. Het schuim veroorzaakte weliswaar veel overlast, maar heeft na droging en goede behandeling geen verdere gevolgen had. De medewerkers van ACI praten nog even na. “We hebben altijd grote hoeveelheden op voorraad en dat bewijst toch weer zijn nut. De klus zelf was prachtig. Vooral in het begin leek het op een spannende film. Het werk verliep gesmeerd en alles is afgelopen met een happy end. En zo hoort het ook.”schuim_2